Anketa
Uvítali byste v eshopu katalog TecDoc ?
Hodnocení zákazníků

soccerg, heureka.cz, 25.7.  

Mohu jen doporučit.

radim, heureka.cz, 10.4..  

Dodáno co bylo objednáno, nadstandartní jednání, spokojenost

Petr Novák, zbozi.cz, 30.1. 

 objednal jsem, dodali, zatím super

Aztube, zbozi.cz, 13.1.  

Vše proběhlo v pohodě. Doporučuji ostatním.

 

 

Jak fungují tlumiče pérování a kdy je potřeba vyměnit ?

 

Tlumiče pérování jsou nezbytnou součástí všech automobilů, motocyklů a další dopravních prostředků. Jejich úkolem je rovnoměrné tlumení kmitů pružin a zajištění stálé přilnavosti kol k vozovce. Díky tomu si pneumatiky automobilu zachovávají stálý kontakt s vozovkou, což pozitivně ovlivňuje jízdní vlastnosti. Vůz je snadno ovladatelný, disponuje efektivní brzdnou dráhou a je stabilní v zatáčkách. Bez tlumičů by naopak bylo vozidlo bylo nestabilní, špatně ovladatelné a nebezpečné. 
 

 

 

Typy tlumičů

Základním typovým dělením tlumičů je podle tlumícího média, podle konstrukce a podle působení sil. 
 
Rozdělení podle tlumícího média:
  • Kapalinové (olejové) tlumiče
  • Plynokapalinové tlumiče

Nejrozšířenějším typem jsou kapalinové tlumiče, jejichž tlumící médiem je olej. Proto bývají také označovány za olejové tlumiče. Princip fungování olejových tlumičů spočívá v tom, že při stlačení pístnice je olej v pracovní komoře tlumiče vytlačován přes ventily nebo drážky s malým průměrem do vyrovnávacího prostoru, čímž brzdí pohyb pístnice.

Plynokapalinové tlumiče fungují na stejném principu, jen s tím rozdílem, že vyrovnávací prostor je místo vzduchu vyplněni inertním plynem, převážně dusíkem s tlakem 2,5 – 8 barů (nízkotlaké plynokapalinové tlumiče) nebo s tlakem 25 – 30 barů (vysokotlaké plynokapalinové tlumiče). Stlačený inertní plyn zabraňuje pěnění oleje, zlepšuje jeho tlumící projev a disponuje rychlejší odezvou.

Čistě plynové tlumiče neexistují. Mnoho lidí se bohužel mylně domnívá, že kromě plynokapalinových tlumičů existují také plynové tlumiče. Je to však naprostý omyl!  Ve výbavě je nemají ani sportovní speciály, jak klamně uvádí některé zdroje. Základní princip spočívá vždy v tlumiči s olejovým médiem, ve kterém tlumivý efekt zajišťuje pohybující se píst a soustava přepouštěcích ventilů, kterými se olej vytlačuje do vyrovnávacího prostoru. V plynokapalinových tlumičích pouze vzduch pracovního prostoru nahrazuje inertní plyn, který disponuje lepšími vlastnostmi a zabraňuje pěnění oleje.

 
Rozdělení podle konstrukce:
  • Teleskopické jednoplášťové tlumiče
  • Teleskopické dvouplášťové tlumiče
  • Pákové tlumiče
Dalším dělením tlumičů je podle konstrukce, z nichž nejpoužívanějšími jsou teleskopické jednoplášťové a dvouplášťové tlumiče. Naopak mnohé veterány jsou vybaveny pákovými tlumiči.
 
Rozdělení podle působení sil:
  • Jednočinné tlumiče
  • Dvojčinné tlumiče
 
Posledním rozdělením tlumičů je podle působení sil. Zde rozlišujeme jednočinné tlumiče, které tlumí kmitání pouze v jednom směru a dvojčinné tlumiče, které tlumí kmity v obou směrech pohybu pístnice.
 

Jak se projevuje opotřebení tlumičů?

Velkým rizikem, o kterém často řidiči nemají ani ponětí je postupné opotřebování tlumičů. Pozvolným opotřebováním tlumičů, zejména se ztrátou jejich těsnosti dochází k postupnému zhoršování jízdních vlastností automobilu.

Špatné tlumiče se projevují příčným i podélným kolébáním vozu, odskakujícími koly a tvrdými nárazy při průjezdech nerovností. Mírné náznaky můžete zpozorovat také v chvění volantu. Častým projevem je ale tzv. plavání vozu při ostrém průjezdu zatáčkou.

Sami mnohdy opotřebení tlumičů ani nepoznáte, až do doby než budete vystavení krizové situaci v podobě náhlého brzdění nebo prudkého vyhýbacího manévru, které rozhodí kontrolu nad vozem. Proto nepodceňujte kontrolu tlumičů v servisu a dbejte na jejich pravidelnou výměnu.

Kdy provádět kontrolu?

Pravidelnou kontrolu tlumičů je vhodné provádět po každých 20 000 km. Odborníci radí provádět výměnu už při 60 000 – 75 000 km, jelikož při nájezdu okolo 80 000 km je velký předpoklad, že tlumiče budou z 50 % opotřebené. Samotné opotřebení se ale liší podle stavu komunikací a stylu jízdy. 

 

Oprava tlumičů

Opotřebené a poškozené tlumiče prodlužují brzdnou dráhu, zvyšují riziko aquaplaningu a způsobují zhoršenou přilnavost vozidla na vozovce.
Samotná oprava či repase poškozených tlumičů je neefektivní z pohledu nákladů, ale i z pohledu dlouhodobé funkčnosti. Poškozené tlumiče se rovnou vyměňují za nové. Při výměně je však nutné vyměnit oba tlumiče na nápravě. V případě výměny pouze jednoho tlumiče nebude projev tlumení stejný a automobil bude na nerovnostech a v zatáčkách plavat.
 
Kvalitní nové tlumiče podle značek najdete v e-shopu v kategorii tlumiče.